Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Maailma ei ole valmis.

Kalle lukee lakia, osa 3: Eräät ilma-alukset saavat vapautuksen takavarikosta

Lisätty 24.11.2018

Kirjoitussarjan kolmanteen osaan etsin oivallista lakia 1940-luvulta. Hain pysähdyttävää voimassaolevaa säädöstä, josta en olisi koskaan kuullutkaan, enkä edes huomannut lain vaikutuksia. Sellaisen löysin äitini syntymävuodelta.

Fagerholmin vähemmistöhallitus sääti 24.3.1949 yhä voimassa olevan lain, jota ei muuten ole edes tarvinnut muuttaa vuosien varrella miltään osin. Kyseessähän on (tietenkin): Laki eräiden ilma-alusten vapautuksesta takavarikosta ja hukkaamiskiellosta.

Tästä laista minulla ei ole oikeastaan mitään sanottavaa. Kysymysmerkki syttyi mieleeni vain siitä, miten määritellään ilma-alus.

Kysymysmerkin sammutti ote ilmailulaista, se on laite, ”jota kannattavat ilmakehässä muut ilman reaktiot kuin ilman reaktiot maan tai veden pintaa vastaan”.

Lainsäädännön sijaan huomaan pohtivani tuota aikakautta ja miltä se mahtoikaan näyttää ja tuntua aikalaisista. Maassa oli demarihallitus – niin, uskomatonta, hallitus koostui demareista ja ulkoministerinä toimineesta Carl Enckellistä.

Siihen oli kyllä hyvä syy. Vaaran vuodet päättyivät YYA-sopimuksen ja sen myötä, että SKDL saatiin pudotettua hallituksesta.

Paasikiven tukemana demarit puhdistivat kommunisteja yhteiskunnan johtopaikoilta mm. lakkauttamalla Punaisen Valpon ja korvaamalla sen Supolla. Tekivät siis myös oikein hyvää työtä.

Kekkonen toimi tuolloin eduskunnan puhemiehenä ja tarvittaessa tukikin demarihallituksen toimia, juuri edellisessä yhteiskunnan johtopaikkojen riisumisessa punalipuista sekä kommunistien lakkojen vastustamisessa.

Nyt tulee vilunväreitä pelkästä ajatuksesta, että demarit olisivat ainoa hallituspuolue.

Mutta sen verran vielä tämän lauantain lain lukemiseen, että kopioin säädöksen suoraan tuohon kirjoitukseni jatkeeksi, kuvan alle, niin lyhykäinen laki on. Voit vaikka saunan lauteilla miettiä, mitä ilma-aluksia sitä älköön pantako takavarikkoon ja miten vapautus eräiden ilma-alusten hukkaamiskiellosta oli epäilemättä tärkeää säätää noin 70 vuotta sitten.

Tutkimustuloksia lain vaikuttavuuksista en tosin löydä, että miten paljon ilma-aluksia sitten oli takavarikossa tahi hukkaamiskiellosta ennen ja jälkeen tätä lakia. En myöskään onnistu löytämään perusteita, miksi kyseinen laki on yhä voimassa, mutta eittämättä sellaisia on, koska historiankirjoihin säädöstä ei ole siirretty.

Seuraavalla kerralla ajattelin käsitellä jotain tutumpaa aihealuetta, kuten työelämän lainsäädäntöä. Ehkäpä ajankohtainen työsopimuslaki voisi olla hyvä tarkasteltava. Sellaista odotettavissa siis ensi lauantaina, ennen saunaa.

Parahin terveisin,

*Kalle

Kalle eduskuntaan 2019!Kalle eduskuntaan 2019!

--

Laki eräiden ilma-alusten vapautuksesta takavarikosta ja hukkaamiskiellosta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Ilma-aluksella tarkoitetaan tässä laissa kaikenlaatuisia ilma-aluksia niihin kuuluvine tarpeistoineen ja varusteineen.

2 §

Takavarikkoon älköön pantako:

1) ilma-alusta, jonka Suomen valtio omistaa tai joka on sen yksinomaisessa käytössä tahi jota vieras valtio käyttää yksinomaan valtion tarkoituksiin, mihin luetaan kuuluvaksi postin kuljetus, mutta ei liiketoimintaa;

2) ilma-alusta, jota käytetään säännöllisessä yleisessä liikenteessä, ei myöskään tarpeellisia varalla olevia ilma-aluksia; eikä

3) ilma-alusta, joka muutoin on tarkoitettu henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen korvausta vastaan, kun ilma-alus on lähtövalmiina sellaiseen kuljetukseen, jollei takavarikko tarkoita velkaa, joka on tehty matkan suorittamiseksi tai sen aikana syntynyt.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske sellaisen omistajan hakemaa takavarikkoa, jolta ilma-alus on oikeudenvastaisesti riistetty.

3 §

Ilma-aluksen takavarikko, vaikkakaan sitä ei ole myönnetty saamisen vakuudeksi, lakatkoon, jos pantti tai takaus pannaan.

Saamisen vakuudeksi myönnetystä takavarikosta vapauttamiseksi pantu vakuus katsottakoon riittäväksi, jos se peittää saamismäärän ynnä kustannukset ja tarkoittaa yksinomaan niiden maksamista, tai ilma-aluksen arvon ollessa niitä pienempi, jos vakuus tämän peittää.

4 §

Patenttivaatimuksen perusteella älköön takavarikkoon pantako ulkomaista ilma-alusta, jota käytetään kansainvälisessä ilmailussa, eikä sen varaosia tai varalla olevia varusteita, älköön myöskään kannetta sillä perusteella ajettako sen omistajaa tai käyttäjää vastaan.

Edellä 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa älköön vaadittako vakuutta takavarikosta vapauttamiseksi.

5 §

Mitä 2, 3 ja 4 §:ssä säädetään, sovellettakoon vastaavasti hukkaamiskieltoon.

6 §

Ulkomaiseen ilma-alukseen sovelletaan tätä lakia vain sikäli, kuin siitä vieraan valtion kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti erikseen määrätään.