Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Maailma ei ole valmis.

Tamperelaiset ansaitsevat ratikkavaalit

Lisätty 02.10.2016

Tänään 2.10.2016 Aamulehti julkaisi otsikon mukaisen kirjoitukseni. Tässä lehteen lähettämäni mielipide kokonaisuudessaan, jossa haluan nostaa esiin näkemyksen, että ratikkapäätös pitäisi siirtää ensi vuoden kuntavaalien yli, jotta kaupunkilaiset pystyisivät aidosti vaikuttamaan näin mittavaan päätökseen.

---

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti kesäkuussa 2014, että ratikkaa aletaan rakentamaan, mikäli kehitysvaiheen tuloksena syntyy toteuttamiskelpoinen suunnitelma, eivätkä infrakustannukset ylitä 250 miljoonaa.

Apulaispormestari Leena Kostiainen linjasi vielä tämän vuoden huhtikuussa: "Yhtä tärkeää kuin valtion tuki on se, että pysytään kustannusarviossa. Kyllä 250 miljoonaa euroa pitää riittää." (AL netti 6.4.2016)

Raitiotieinfran kustannukset ovat nousseet itsessään jo 33 miljoonaa. Tämä ei sisällä kaikkia todellisia infrakuluja, kuten Hämeensillan uudelleenrakentamista - mitä ei tarvitsisi tehdä ilman ratikkahanketta. 

Ratikkaa kuin käärmettä piippuun ajavat tahot ovatkin keksineet ryhtyä puhumaan "rinnakkaishankkeista", joiden hintalappu on tällä hetkellä 56,6 miljoonaa euroa. Todellisuudessa nämä hankkeet ovat kuitenkin ratikkainfrakustannuksia suurimmalta osin.

Ratikan kustannukset ovat näin ollen nousseet yli 35 % prosenttia siitä, mistä on kaupunkilaisille puhuttu ja millä tiedoilla hankkeeseen on ryhdytty.

Lisäksi voidaan kyseenalaistaa vaunuhankintojen poissaolo investointikustannuksista. Vai olisiko Tampereella tarvetta noin 100 miljoonan yhtäkkiseen kalustohankintaan, mikäli joukkoliikennettä ei kehitettäisi nimenomaan ratikkahankkeella?

Vaikkakin Tampereen valtapuolueet kokoomus ja vihreät ovat käyneet kaupan ratikasta jo tunnepäätöksen yhteydessä keskenään, en näe että demokratian kannalta on järkevää  tehdä ratikkapäätöstäjuuri ennen kuntavaaleja.

Tamperelaiset ansaitsisivat saada päättää tulevissa kuntavaaleissa, miten he haluavat kaupungin joukkoliikennettä kehittää. Näin isoa päätöstä ei saa tehdä kabineteissa isojen puolueiden kärkihenkilöiden keskinäisillä päätöksillä.

 

Kalle Kiili, Tampere