Postin palvelut nousivat puheenaiheeksi, niin jaoin tuoreet omat kokemukseni Aamulehden mielipidepalstalla 18.1.2017
---
Tilasin postin kääntöpalvelun joulun ajaksi lomapaikkaamme. Maksoin siitä, että saan postini vaivatta päivän myöhässä.
Ensimmäisen lomaviikon torstaina ilmestyneen aikakauslehden sain seuraavan viikon tiistaina. Kun palvelun sitten piti päättyä torstaina, postin edelleen lähetys vei kirjeitäni lomaosoitteeseen vielä seuraavalla viikolla.
Onneksi lomapaikan postilaatikollamme kävi luotettava henkilö, joka on nyt edelleen lähettänyt em. postini sinne mihin niiden pitikin tulla eli kotiini. Postin kontolle ei kirjesalaisuutta enää voi hyvällä tahdollakaan mitenkään uskoa.
Historiassa posti on ollut instituutio, johon on voinut lähes aina luottaa. Palvelu oli sitä mistä maksettiin: kirjeet ja paketit kuljetettiin määränpäähän luotettavasti.
Sitten nimi vaihtui Itellaksi, kun oli aika kansainvälistyä. Varmasti hakemalla oli saatu hakea nimeä, joka ei kuvaa mitenkään yrityksen toimintaa - mutta siitä huolimatta posti vielä kulki.
Nyt yrityksen nimi on muutettu takaisin Postiksi, vaikka postin kulkuun ei voi enää luottaa ja yritys keskittyy mieluummin kehittämään ruohonleikkuu- tai hoivapalveluita kuin omaa ydinliiketoimintaansa.
Postin oma toiminta ajaa sen piankin tilanteeseen, jossa se menettääkin postinjaon muille toimijoille.
Skeptikot voivat jo miettiä, tapahtuuko postipalveluiden siirtyminen valtionyhtiöltä yksityisille toimijoille pelkkää osaamattomuutta, vai onko kyseessä astetta suurempi puhallus.
Kalle Kiili, Tampere